Stress

Nogle af mine bedste bøger er af Helle Hedegaard Hein. Hun har skrevet:

Primadonnaledelse – Når arbejdet er et kald (2013)

En giftig stresscocktail – Når stress skyldes mangel på mening (2023)

De har været en uvurderlig hjælp i forhold til at forstå og acceptere, hvad der på den ene side motiverer mig, og hvad der på den anden side er mine behov.

I denne uge har jeg printet tekst om ambivalens og overblik over almindelige stressorer fundet på psykolog Anne Stokkebæks hjemmeside. Efterfølgende har jeg sat hak ved de stressorer, som jeg genkender fra mit eget liv. Herunder 10 centrale stressorer:

  • En grundlæggende oplevelse af uretfærdighed
  • Når der ikke er balance mellem ansvar og indflydelse: Man har et stort ansvar, men ringe indflydelse og mulighed for selv at bestemme
  • Når man har et arbejde med høje følelsesmæssige krav
  • Når rammerne for ens arbejde gør, at man ikke kan udføre sit arbejde på en fagligt kvalificeret måde
  • Når udførelsen af arbejdsopgaverne strider mod ens faglige kompetencer og viden samt mod ens overordnede etik
  • Når man skal bruge meget af sin tid på mails og skriftlig dokumentation, og det fører til, at man mangler tid til kerneydelsen
  • Belastende arbejdsopgaver, det kan være konfliktfyldte arbejdsopgaver, meningsløse arbejdsopgaver eller gentagne arbejdsopgaver
  • Bare alt for mange arbejdsopgaver
  • Støj
  • Mangel på tid til fordybelse og refleksion

Nederst på Anne Stokkebæks liste er en stressor, som også har fundet vej til min liste. Måske den største stressor i mit liv lige nu:

  • Når man ikke længere ønsker at arbejde med sit fag: Man ønsker forandring samtidig med, at forhold som kvalifikationer, økonomi og alder vanskeliggør forandring

Forfatter Marie Louise

Jeg hedder Marie Louise. Jeg er gift med Niels Ulrik, og sammen har vi tre børn, Jens, Signe og Margrethe. Vi bor på det sydvestlige Lolland i et smukt gammelt hus, som vi købte i 2015.

Skriv en kommentar