Mit liv med noder

Min far fandt en arkivæske, hvorpå der stod: Marie Louises noder. Jeg tog den med mig hjem og kiggede på nodearkene ét ad gangen. Det var sandsynligvis noder, som har ligget i en bunke på klaveret i mit barndomshjem i Kappel. Ved mine forældres flytning i 2008 har min far taget bunken og lagt den i en arkivæske.

Jeg kunne med sikkerhed konkludere, at nogle af noderne var min lillebrors. Men var de øvrige noder alle sammen mine? Det gik op for mig, hvor meget jeg har glemt. Hvem kan også huske 45 års aktiviteter? Dette blogindlæg er første del af fortællingen om mit liv med noder, indtil jeg flyttede hjemmefra i 1998. Fokus er på de store linjer.

I Rudbjerg Musikskole skulle man gå i 4. klasse, før man kunne starte til klaver. Jeg startede til klaver samtidig med mine klassekammerater, Johanne og Gitte. Vi tog bussen til Vestenskov Skole, hvor klaverundervisningen foregik. Jeg modtog ugentlig klaverundervisning indtil, jeg som gymnasieelev en dag sagde til min far, at nu var det slut med klassisk klaver. Jeg nåede at have mange klaverlærere, og måske er denne liste komplet: Maria, Bjarne, Leif, Henriette og Sasha.

Mit liv med noder var et socialt liv. Vi spillede firehændigt klaver. Mens klaverundervisningens fokus var på klassisk musik, så spillede vi rock på ungdomsskolens sammenspilshold, hvor jeg foruden klaver spillede på elbas og trommesæt. Jeg lærte at spille becifringsklaver. Jeg gik også til DRA-MU-FO, som var drama, musik og formning. Vi optrådte med musicalen: Lucky Luske.

Mine korerfaringer fra grundskolen er tågede. Men jeg gik til kor på Kappel Skole. Og jeg gik til kor på Vestenskov Skole.

Efter bestået afgangseksamen tog jeg på Viby Efterskole, som kalder sig: Den fynske efterskole for musik, dans og teater. Jeg medbragte klarinet, som jeg netop var begyndt at spille på. Vi optrådte med musicalen: West Side Story. Og når jeg hører Billy Joel, kan jeg genkende mange af sangene. Jeg tror, vi øvede til et korstævne, hvor vi sang Billy Joels sange.

Det blev ikke til mange år med klarinetten. Den repræsenterede en drøm om at blive klassisk musiker, som jeg opgav i begyndelsen af gymnasietiden.

Jeg gik til kor på Nakskov Gymnasium. Og når jeg ser tilbage, så betragter jeg alle timerne med Jimmy og Nakskov Gymnasiums kor som et højdepunkt i mit liv med noder.

På gymnasiet valgte jeg musik på A-niveau. Ud fra parolen, at man skal vælge noget, man kan lide.

Forfatter Marie Louise

Jeg hedder Marie Louise. Jeg er gift med Niels Ulrik, og sammen har vi tre børn, Jens, Signe og Margrethe. Vi bor på det sydvestlige Lolland i et smukt gammelt hus, som vi købte i 2015.

Skriv en kommentar