Frivilligt arbejde

Vi bruger hver især vores fritid på forskellige måder. Jeg bruger en stor del af min fritid på frivilligt arbejde. Og ind imellem tænker jeg på, om jeg vil fortsætte med det.

Samtidig tænker jeg på, hvorfor jeg er gået i gang med frivilligt arbejde. Hvad var min motivation for det? Og jeg tænker på, hvad der siden er sket i mit liv, og hvad jeg siden har erfaret om frivilligt arbejde. Jeg ønsker ikke at være den ubeslutsomme type. Men vi træffer løbende beslutninger med baggrund i den viden og de erfaringer, vi har til rådighed på det givne tidspunkt.

Og så sker der ind imellem det, at beslutningerne kommer ud af trit med vores liv. De stemmer ikke længere overens med vores viden og erfaringer og derfor heller ikke med vores fremtidsplaner.

Jeg traf en beslutning om at genstarte mit liv som lærer på en ny skole og kombinere livet som lærer med frivilligt politisk arbejde. Det var ved udgangen af 2022. Siden måtte jeg erkende, at jeg var nødt til at finde en anden vej at gå.

Jeg trivedes ikke med mit liv som lærer uanset forsøget på at give mig selv et ekstra liv ved siden af livet som lærer. Det er svært at kombinere livet som lærer med frivilligt arbejde.

I maj 2022 skrev jeg om min beslutning om at forlade menighedsrådet og give plads til det frivillige politiske arbejde. Jeg ønskede på daværende tidspunkt ikke at stoppe med frivilligt arbejde, men at ændre dets formål og indhold. Nu er der gået knap 2 år, og jeg er på tilbagetog fra frivilligt arbejde uanset formål og indhold.

Om det i det lange perspektiv er slut med frivilligt arbejde, det må tiden vise. Men her og nu vil jeg være studerende og samtidig tjene penge til familien, og det i sig selv giver risiko for overload. Og så kan jeg ikke samtidig have frivilligt arbejde og dertil knyttede forpligtelser overfor andre.

Forfatter Marie Louise

Jeg hedder Marie Louise. Jeg er gift med Niels Ulrik, og sammen har vi tre børn, Jens, Signe og Margrethe. Vi bor på det sydvestlige Lolland i et smukt gammelt hus, som vi købte i 2015.

Skriv en kommentar