Beslutninger

Jeg så i dag en reel om at træffe beslutninger. Dens budskab var, at vi plager os selv med beslutningsprocesser, hvor vi lige så godt kunne slå med en terning, altså træffe tilfældige valg.

Og det er jo rigtigt, altså at man aldrig kan vide med sikkerhed, hvad der er henholdsvis rigtige og forkerte beslutninger. Og når jeg ser tilbage på mit liv, vil jeg være tilbøjelig til at tænke, at jeg har brugt for meget energi på at træffe beslutninger.

Samtidig kan jeg ikke forestille mig, at jeg ville være lykkeligere, hvis jeg havde truffet tilfældige valg. Skulle jeg lave en tilsvarende reel, så ville jeg skelne mellem fortidens valg og aktuelle valg. Det giver ikke mening at bebrejde sig selv for fortidens valg, hvorimod det giver mening at reflektere over aktuelle valg og at træffe de valg, man på baggrund af sine erfaringer vurderer, er de bedste.

Fremfor at træffe tilfældige valg.

Jeg har forsøgt at lægge det frivillige politiske arbejde bag mig. Men det føles ikke rigtigt. Så nu er jeg i tvivl, om jeg skal søge om optagelse på studie som planlagt eller genoptage det frivillige politiske arbejde.

Jeg vil gi’ mig 100 procent, men jeg ved ik’ til hvem

Jeg vil gå hele vejen, men jeg ved ik’ hvorhen

(Per Worm)

Forfatter Marie Louise

Jeg hedder Marie Louise. Jeg er gift med Niels Ulrik, og sammen har vi tre børn, Jens, Signe og Margrethe. Vi bor på det sydvestlige Lolland i et smukt gammelt hus, som vi købte i 2015.

Skriv en kommentar